Visie

Het vertrekpunt

Het aantal kinderen met een andere thuistaal dan het Nederlands (NT2-leerlingen) groeit in Vlaanderen. Tegelijkertijd worstelen we in Vlaanderen nog steeds met het schoolsucces van kinderen met een migratieachtergrond (Bex, 2015; Van Avermaet, et al., 2017).

Daarnaast leeft maatschappelijk de vraag naar een grotere doorstroom van kinderen en jongeren naar STEM-opleidingen en -beroepen. In het advies van de Vlaamse Onderwijsraad (2019) lezen we bijvoorbeeld de oproep om expliciet in te zetten op de instroom van leerlingen van een andere origine in STEM-opleidingen, waarbij drempels weggenomen moeten worden.

STEAM-Stories wil een bijdrage leveren binnen deze problematiek door in te zetten op een samenspel van STEAM-onderwijs en functioneel veeltalig leren. Op die manier willen we in de eerste plaats de betrokkenheid van NT2-kinderen verhogen, en verdergaand hun STEAM-geletterdheid en hun ‘zin in’ STEAM stimuleren.

De betrokkenheid in de NT2-klas is bij WERO een uitdaging. Tijdens de uitwerking van de STEAM-story was dit niet het geval. De betrokkenheid was zo groot, dat 1 namiddag tijd om de oplossingen vorm te geven, uitgebreid werd naar 3 middagen!

Twee kanttekeningen

We benaderen in STEAM-Stories het belang van STEAM-onderwijs niet alleen vanuit maatschappelijk oogpunt, maar bovenal ook vanuit de meerwaarde van STEAM voor ieder kind om zichzelf te kunnen tonen en ontplooien. STEAM kan gezien worden als een belangrijke hefboom voor de totaalontwikkeling van kinderen. STEAM wordt in verband gebracht met het stimuleren van de eigenwaarde van kinderen (STEM voor de basis, 2016), wat specifiek in het geval van NT2-leerlingen belangrijk kan zijn, aangezien zij kunnen benaderd worden vanuit een zogenaamd ‘deficitdenken’ (Agirdag, 2020). In dit project zetten we dus zowel in op de doelen van STEAM-onderwijs als op STEAM als middel om kinderen te stimuleren in hun zelfbeeld en eigenwaarde.  

Hierbij aansluitend streven we in STEAM-Stories naar een ‘pedagogie van gelijkheid’ (Agirdag, 2020). We willen de betrokkenheid van NT2-leerlingen stimuleren op zo’n manier dat we de betrokkenheid van alle kinderen als doel vooropstellen en we NT2-leerlingen ook mogelijkerwijs niet stigmatiseren. We baseren ons hiervoor op functioneel veeltalig leren dat we realiseren met behulp van verhalen en design thinking. Op die manier zetten we in op een toegankelijk aanbod van STEAM-projecten, waarbij ieder kind gebaat is, veeleer dan te focussen op specifieke aanpassingen gericht op de doelgroep van NT2-kinderen.

We merkten weinig verschillen op tussen NT2- en niet-NT2 leerlingen. Iedereen kon doorheen het STEAM-proces genoeg zijn weg vinden en meewerken aan het geheel.

Vier didactische elementen

In het project STEAM-Stories staan volgende elementen centraal: